torsdag 3 maj 2012

Nära till hands

Jag är visserligen kreativ, men jag måste erkänna att sömnad inte hör till mina favoritsysselsättningar. I alla fall inte från tygbit till färdigt plagg. Jag kan mer än gärna sy om något jag hittat på loppis.  Men då jag är extremt otålig och vill att saker och ting ska hända på en gång, brukar jag göra lite som jag känner och inte gå efter någon manual eller så. Sy in på känn och fålla lite som jag tror blir bra. 

Ibland kan det räcka att byta knappar på en kofta för att den ska få ett helt nytt utseende. Men då ska man få det gjort också. Visserligen är jag otålig, men jag är rejält svårstartad många gånger också gällande mina små projekt. Därför är det viktigt för mig att saker och ting finns nära till hands när jag väl behöver dem. Symaskinen, knappburken eller syburken. Denna plåtburk har jag ärvt av min mormor och den är perfekt att ha lite smått och gott i som sytråd, synålar, knappnålar och lite annat man kan behöva. 


Något som jag tycker är oerhört svårt att få tid till är något så enkelt som att sy i en knapp, eller laga en trasig söm som gått upp något. Eller en fåll. Men jag vill ändå gärna laga mina kläder av flera skäl. Ett av dem är att det är bra för miljön att inte bara slita och slänga. Ett annat skäl är att jag helt enkelt är väldigt förtjust i mina kläder och då nästan allt jag bär kommer från second hand är de svåra att ersätta med likadana plagg. 

Därför har jag min lilla syburk ståendes på en hylla i vardagsrummet. Perfekt att sätta sig ner vid teven och sy i en knapp eller laga en söm för hand. Och har man plats för många olika färger på sytråden i burken är det ju bara bonus. Så det är mitt tips för dagen. Skaffa en syburk, ha den nära till hands och använd den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar