måndag 7 maj 2012

En tvåårings filosofi

När min man beställde kläder häromdagen från en klädkedja fick även min två-snart-treåriga Mille titta på lite kläder. Han ville gärna ha ett par tajts. Lila eller svarta. Tyvärr fanns det bara vita kvar via webben och det sa jag till honom. Då sa han:
"Alla andra barnen tagit lila och svarta tajtsen."
Ja, så kan man ju se det. Sedan sa jag till honom att vi ska kolla i den vanliga affären efter tajts till honom. Och då sa han:
"Då har alla barnen lämnat tillbaka lila och svarta tajtsen igen."

Jag tycker det var både gulligt och lite klokt att han tänker så kring konsumtion. Precis som när vi handlar på Hjulet, som är Vårgårdas största secondhand. Han vet att man lämnar in grejer dit, som andra sedan köper.

Då är det inte konstigt att han tror att det är så i vanliga butiker också. Att om det finns lila eller svarta tajts innebär det att någon kund lämnat in dem snarare än att affären fyllt på från lagret. Och borde det inte vara så lite mer? Att vi faktiskt är beredda att avvara något ibland när vi köper nytt. Och att allt inte bara är ett oändligt samlande, där allt ska finnas tillgängligt när vi vill. Till rätt pris och till varje pris. Men någon måste betala. Vem gör det om ingen vill lämna tillbaka sina tajts?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar