söndag 27 mars 2011

Vårstädning

Ja, en lång vinter har verkligen satt sina spår: trött livlöst hår, blek hy och allmänt smådeppig. Vårsolen kan ju lösa det där med hyn och hemma hade jag allt jag behövde för att ge håret en uppiggande kur. Bara att sätta igång!


Detoxlera från LaCordier har jag köpt hos den ekologiska hårsalongen jag går till.


Detoxleran används dels som ett schampo och även som en inpackning, en riktig utrensande kur för hår som är trött efter hårda kemiska behandlingar! Eftersom jag inte gått över till att enbart använda ekologiska hårprodukter (än!) så är mitt hår fullt av ämnen som inte är vattenlösliga (exempelvis silokoner). Efter en detoxlera-kur är håret rent från slaggprodukter och det är fritt fram att färga håret med ekologisk växtfärg. Det ska jag göra imorgon.



En förpackning räcker gott och väl till två kurer för mitt långa hår. Häll över uppkokat vatten så det täcker lersanden, rör om och vänta lite. Blöt håret och smeta in leran, använd en plasthätta för att skydda handuken som du virar runt för att behålla värmen i håret. Vänta minst en kvart. Skölj ur håret och det är klart!


Håret kan uppfattas lite strävt, men med lite övning har jag blivit bättre på att få till en bra konsistens och den här gången blev håret bara mjukt, följsamt och glänser i vårsolen som kikade in genom fönstret...


... och vem blir inte glad av det?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar