måndag 28 mars 2011

Skål av skivor


Något jag gillar är att göra nya saker av gamla. En rolig sak att göra själv eller som en present är en skål av en gammal vinylplatta. Vinylplattor finns att köpa för billig peng på second hand.

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Sedan tar du en mugg som tål hög värme och sätter in i ugnen på en plåt eller galler. Efter det lägger du på vinylskivan mitt på muggen. Nu inom kort kommer vinylen smälta och börja lägga sig runt muggen, detta bör ta runt 30 sekunder. När vinylplattan hänger runt kanterna ska du ta ut den. Ta en grytvante och dra snabbt ut plattan från ugnen.


Lägg plattan mitt över en annan mugg och samtidigt som den svalnar formar du skivan på det sätt du vill ha din skål. Välj hur många "hörn" du vill ha. Jag tycker det är snyggast med så många som möjligt, minst fem. Du kan också nu, medans den svalnar bestämma lutningen på väggarna, beroende på vad du vill ha i skålen. Tänk på att jobba snabbt. Vinylen stelnar igen nästan lika snabbt som den smälter. Nu kan du fylla skålen med grejer, varför inte frukt. Glöm inte att sätta höga krav på dina bananer.


Ska du ge bort fruktskålen (eller godisskålen) som present är det bara att vira lite cellofan runt och fästa med ett fint band. (Fina band brukar jag hitta på second hand.) Då blir det hur snyggt som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar