onsdag 30 mars 2011

Elcykel - eller inte elcykel...


FOTO: ECOBIKE

Snart är det dags för mig att flytta ut till landsbygden. Längtar till att få spendera våren och sommaren i vackra Eklanda!

Flytten innebär att jag inte längre kan ta tåget till jobbet. Jag har i ett ögonblick av låg självinsikt bestämt mig för att jag hädanefter ska ta cykeln till redaktionen. En sträcka på cirka 8 km. Backar upp och ner och en tur genom ett skogsparti.

Min gamla Crescent från the 50's är utan växlar är kanske inte det smidigaste fortskaffningsmedlet. Därför går jag i köpa-ny-cykel-tankar. Testade i somras en fräsch elcykel och shit vad det gick! Lite som att köra moppe. Med en sån skulle jag lätt svischa fram till Vårgårda.

Men är det hållbart? Elen måste ju komma nånstans ifrån. Jag står i valet och kvalet: antingen skaffa elcykel och utan svårigheter klara av att cykla till Vårgårda med kruxet att jag måste öka min elkonsumtion. Eller så köper jag en "vanlig" cykel och cyklar utan dåligt samvete, men löper en risk att bli trött på't och ta bilen istället. Hur skulle ni göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar