tisdag 29 mars 2011

Den stora förnekelsen



Igår var jag och lyssnade på de här herrarna; Anders Wijkman och Johan RockströmEkocentrum i Göteborg. De har precis gett ut "Den stora förnekelsen". I boken presenterar de den stora utmaning vi står inför, de värsta förnekarna och hur man kan svara dem och vad för politiska åtgärder som behövs för att rädda den här planeten. Eller framför allt oss själva. Så här skriver förlaget om boken:

Varför är det så svårt för samhället att hantera miljö- och klimatkrisen? Varför händer så litet? Vi fortsätter att leva med myten om den eviga materiella tillväxten – som om jordens tillgångar vore oändliga. Vi lånar av framtiden, av våra barn och barnbarn.

När naturresurserna förslösas redovisas det som ökat välstånd i ett lands räkenskaper. Men allt kan inte mätas i pengar. Vi behöver en ny metod att mäta välfärd, en ny ekonomisk modell och ett annat sätt att tänka och agera.


Extremt vältaliga karlar med ett extremt viktigt budskap. Många jag pratade med efter föreläsningen blev deppade; själv blev jag faktiskt peppad. Jag köpte boken direkt. När jag läst den ska jag ge den till kommunalrådet i Vårgårda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar