torsdag 31 mars 2011

Grön guide

Jag tillhör dem som strävar efter att bli så medveten som möjligt när jag handlar. Men det är inte alltid så lätt. Det är mycket man ska hålla koll på. Ta bara det med säsongens frukt och grönsaker, fisk och olika miljömärkningar att ta hänsyn till.

Naturskyddsföreningen har en bra grön guide man kan använda sig av där man kan ta del av mycket av det man behöver för att kunna handla och leva mer miljövänligt. Jag har också laddat ner deras gröna guide som app till min iphone. Den är lite mer komprimerad och lättillgänglig. Superlätt att plocka fram när man är i affären framför grönsaksdisken eller när man ska välja vilken fisk man ska köpa.

Appen innehåller:
- Guide över smarta val gällande fisk och säsongens frukt och grönt.
- Guide över hur man ska återvinna sina sopor - Tips på hur man blir mer medveten i affären, hemmet och på resande fot
- Sökfunktion där man kan hitta second hand-butiker, eller butiker som säljer ekologiska eller rättvisemärkta varor.
- Guide över miljömärkningar
- Nyheter om vad som är på gång

Appen är gratis i Appstore och den finns även att ladda ner från Android market. För min del är jag långt ifrån där jag vill vara, men denna guide har hjälpt mig en liten bit på vägen och jag lär mig hela tiden nya saker och blir mer och mer medveten. Hoppas du också känner dig peppad att prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar