måndag 16 juli 2012

Var besvärlig

Jag har tänkt mycket på hur man ofta agerar som konsument. Man tittar lite på etiketten och så gör man sitt beslut. Man går tyst runt mellan raderna av varor och gör inte så mycket väsen av sig. För det mesta försöker jag köpa ekologiskt och fairtrade-märkt men det är inte alltid det finns. Då tycker jag man gott kan vara lite besvärlig. Efterfråga fler ekologiska varor. Fråga personalen varför de har fler oschyssta än schyssta bananer i sortimentet och så vidare.

Var också lite besvärlig när du köper kläder. Fråga personalen på H&M och Lindex om det är barn som producerat tröjan eller om de som gjort klänningen har bra arbetsvillkor. Det är inte säkert de kan svara på frågan och då har du uppmärksammat dem om att kunderna faktiskt bryr sig om vad de köper. Och om du inte tycker att svaret från personalen är tillfredsställande är det bara att hänga tillbaka varan och snällt förklara att varan då inte är intressant längre. Svårare än så behöver det inte vara att vara besvärlig. Vill du vara besvärlig med mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar