söndag 22 juli 2012

Treårsutvärdering/bekännelser

Idag fyller Mille tre år! Det är helt galet. Jag tänker på den tid vi spenderat ihop och blir alldeles varm inombords. Kärlek rakt igenom är vad det är. Fantastiskt att känna så. 


Jag vill vara en miljömedveten förälder, en förälder som försöker hjälpa till att ge mina barn och deras generation bättre förutsättningar att tillfredsställa sina behov. Jag funderar lite på hur det har gått de här första tre åren. 

Källande konsumtion av till exempel kläder försöker att alltid leta grejer i första hand begagnat. Däremot är jag ganska dålig på att köpa ekologiska kläder när jag väl handlar nyproducerat. Eller rättare sagt, jag gillar inte att gå i sådana affärer, så oftast rycker jag tag i första bästa jag får tag i utan att kika närmare på det. Något jag så klart vill blir bättre på och mer medveten om. 

Gällande maten försöker vi i så stor utsträckning det går köpa ekologiska produkter och baka vårt bröd själva. Däremot är vi dåliga på att beräkna portioner till oss och barnen. Därför blir det ibland mat över, men oftast gör vi matlådor så vi behöver inte slänga så mycket tack och lov även om det förekommer.

Så har vi dessa oändliga blöjberg. Där är jag verkligen inte den bästa miljöföräldern. Hur gärna jag än vill använda tygblöjor kommer jag inte ifrån att jag tycker det är alldeles för bekvämt med engångsblöjor. Vi köper i alla fall svanenmärkta, men vad jag förstått så är tygblöjor inte bara bra för miljön, de är faktiskt relativt smidiga och dessutom bra för barnens hy. Det ni.

Transporter är nästa ämne. Host. Vi äger en bil, en diesel dessutom, men den drar väldigt lite, vilket känns bra. Den har gått mer än nödvändigt under tiden jag varit föräldraledig även om jag både promenerat och cyklat mycket. Jag får ta mig i kragen inför hösten, då tåget kommer bli mitt främsta färdmedel...och apostlahästarna. Dessutom har jag i vår flygit inte mindre än åtta flygningar. Hjälp vilken bekännelse. Får hålla mig på jorden de närmaste åren nu...

Vårt boende vet jag inte hur miljövänligt det är. Vi hyr ett halvt hus och lägger inga pengar på renovering och dyl. Vi har miljömärkt el vilket jag rekommenderar. Men jag tror att vi har det lite för varmt hemma för att vara klimatoptimalt, kanske dags att se över det till hösten. Däremot köps i princip all heminredning och husgeråd på second hand. Vi är inte så på gällande teknik och är stolta över vår tjock-TV, men vi har varsin iphone och varsin dator plus en gemensam. Onödigt, men vi är bekväma...

Ja, denna utvärdering behövdes för min del. Det är nog bra att se över sina vanor ibland, för kanske ser man något som går att förbättra. Så, grattis Mille på din dag. Jag önskar att jag blev ännu mer miljömedveten till nästa års utvärdering. Hoppas det blir så.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar