tisdag 10 juli 2012

Sticka det oväntade

Jag gillar lampor. Få saker sätter sådan karraktär på ett rum tycker jag.
Min vän och jag hade den här gamla golvlampan i lägenheten när vi bodde ihop för många år sedan. Tyvärr inget orginaltyg, utan omklädd någongång på 70-talet av tyget att dömma. Jag gillar den särskilt mycket eftersom den lurar ögat till att tro att lampan är sned (se vänserkanten), när den i själva verket är rak som en fura.
En avskräckande före-bild:

Nu har jag tiggt till mig lampan av väninnan och tagit till proffshjälp (mormor).
Tada! Här är samma gamla lampa i ny skepnad!
Förtrollande efter-bild:


Min mormor brukar jag rådfråga om det mesta vad gäller gör-det-själv. Inte allt för förvånad blev jag när det visade sig att hon gått en lampskärmskurs för några år sedan. Hon tog på sig uppgiften att sy dit ett innerfodret av morfars gamla blåa skjorta. Jag antog utmaningen att sticka ett överdrag. Garnet jag använt är vitt ullgarn och storlek 9 på stickorna. Jag stickade med tre räta maskor för att få ränder i skärmen. På frihand ökade eller minskade jag sedan avståndet mellan ränderna med avigmaskor. Sedan var det bara att sy ihop stycket runt lamskärmen men samma ullgarn. Jag återanvände en röd tygsladd från en annan lampa för att tuffa till utseendet (finns även att köpa på löpmeter i välsorterade lampaffärer = bästa stylingtipset!).
Supermysigt att tända regninga sommarkvällar!

Lampor och lampskärmar är förövrigt relativt lätt att fynda på second hand. Här är ett exempel från mitt eget hem:

2 kommentarer:

  1. Emma, du skulle komma till Skåne, loppmarknadernas paradis! Nu under sommaren är det loppis överallt och hela tiden. Några är i storformat med en hel idrottsplats full med saker och drar tusentals besökare, andra småskaliga med en eller fler familjer på en gata som "ställer ut". På samtliga kan mn göra otroliga fynd om man har lite tid och tålamod. Du skulle trivas här!

    SvaraRadera