lördag 14 juli 2012

Nu när blomstertid har kommit

Under högstadiet och gymnasiet extraknäckte jag på en fin liten handelsträdgård. Var jag förkyld kunde jag alltid trots det andas genom näsan därinne i växthuset. Få miljöer känns så friska!Tyvärr är dock merparten av blomsterhandeln inte så "frisk". Färska blommor flygs över hela jorden och produktionen är hårt ansatt av kemiska närings- och bekämpningsmedel.

Nu äger jag ju inte ens en balkong till att odla växter på, och kanske just därför har jag extra stort behov av färska blommor inomhus. Så här års brukar jag gå ut på kvällarna och norpa blommor lite varstans. Jag rättfärdigar mina handlingar genom att 1. Det är närproducerat på riktigt 2. Ingen ser mig (lite haltande argument kanske...?) 3. Självfallet bara buskar som såhär års fullkomligt svämmar över av blomster. Planteringar låter jag bli.

Visst kan man inte bli annat än glad av en sån här bukett?! Dom här rosorna växte bakom en rad soptunnor.


Självklart finns det kloka och bra alternativ i blomsterbutiker också. Själv köpte jag exempelvis i våras ett gäng klimatkompenserade och ekologiska tulpaner från Ekerö. Fråga personalen och var beredd på att betala några kronor mer för riktiga grejer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar