söndag 15 april 2012

Testa dig själv

När jag var tonåring läste jag en hel del mindre uppbyggande tidningar där man ofta kunde göra tester. Vad har du för stil? Är du en bra kompis? Vilken kändistyp är du? Har du koll på Back street boys? och så vidare. Oftast ganska hårddraget och knappast kreativt, då det för det mesta tydligt framgick vilket resultat som var det mest rätta eller attraktiva. Någon som känner igen sig?

Även om jag inte längre läser Frida och Veckorevyn gillar jag fortfarande att göra tester. Ett test som hintar om hur klimatsmart man lever är ett som finns här! Det tar en stund att göra men det omfattar många områden och man kan gå in i efterhand och ändra svaren ifall man ändrar livsstil. Man fyller i boendeuppgifter, transportvanor och konsumtionsbeteenden med mera och det görs en snabbanalys av ens miljöpåvekan. Sedan kan man ta del av förslag på hur man kan leva mer miljövänligt. När jag gjorde testen hamnade jag bättre än både medelsvensken och medelvärldsmedborgaren (ja, det är ett ord). Även om jag så klart är lite stolt över det hamnade jag inte tillräckligt bra för att min livsstil skulle vara förenlig med hållbar utveckling. De allra flesta av oss behöver bli mer varse om hur vi lever och vad vi kan bli bättre på. Mycket går inte att ändra direkt, men en hel del handlar om vardagliga val vi gör dagligen. Och då är beslutet bara en liten bit bort. I detta test framgår det också tydligt i resultatet vad som är det mest rätta, men detta handlar inte om pojkband eller kändisskap. Det handlar om något mycket större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar