måndag 23 april 2012

Barnkläder med mersmak

Emma skrev ett inlägg häromsistens om fenomenet homeparty, lägligt nog dagen efter att jag själv hade varit värdinna på ett. Ja, ni ser ironin. Men jag håller med henne i mycket. Jag tycker att det finns mycket skit som säljs på homepartyn och jag har själv varit med på partyn då jag känt mig väldig obekväm, just för att jag tyckt att grejerna inte varit något särskilt. Det är jobbigt att vara gäst på något man inte vill vara en del av.

Om man däremot är bekväm och gillar grejerna tycker jag det är väldigt roligt. Man träffas runt fikabord och kollar på grejer ihop. Det blir inte bara kommers utan även umgänge. Det gillar jag. Bytespartyn gillar jag också starkt, det har jag varit på flera stycken och alltid kommit hem med superfina grejer.

Men åter till det jag tänkte skriva. Det partyt jag hade hemma hos mig var med barnklädesföretaget Me&I. Jag hade bjudit in ett gäng kompisar som var med och kikade på kläderna som en säljare visade. Vi fikade och hade det trevligt och inte bara jag hade svårt att välja bland kläderna. Om inte plånboken sagt ifrån hade jag gärna köpt en av varje...
 
foto: Markus Lidevi.

 Jag föll för detta märke direkt när jag blev förälder av flera anledningar. Dels har de så fina kläder och snygga matchningar. Färgglada, lite retroinspirerade och unisex. Passar min smak precis, då jag tycker att mycket av barnmodet ute i butikerna är väldigt begränsande och fantasilöst. Sedan är delar av sortimentet ekologiskt vilket så klart är kanonbra. Och så är alla kläder fria från gifter och producerade på schyssta villkor. Lite dyrare då, men det är det värt. Mille och Hillevi kommer snart ses i dessa godingar:

one tractor

cloudy tunic

cloudy

En annan bra grej är att den goda kvaliten gör att man med fördel kan köpa och sälja kläderna i andra hand. Vissa plagg har jag köpt nya men de flesta har jag hittat på tradera eller i olika 2nd hand-butiker. Vissa ikonplagg kan man till och med sälja dyrare på tradera än vad de kostade i inköp, om man nu är sugen på att tjäna sig en hacka. Troligtvis kommer inte jag göra det eftersom jag inte kommer kunna slita mig ifrån kläderna. När mina barn är färdiga med dem ska de nämligen sparas till mina eventuella barnbarn. Ja, ni ser ju, jag lever inte i det förflutna i alla fall. Men det är ju därför vi har den här bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar