torsdag 5 april 2012

Människan är lat

Jag tillhör skaran som tror att egenskapen lathet tillhör människans fundamentala livshållning.
- Så pessimistisk livssyn, tänker du.
- Inte alls, tänker jag tillbaka. Är man väldigt lat tvingas man vara påhittig, ta mitt vardagsliv som exempel. När jag flyttade till Sundbyberg hamnade närmaste återvinningsstation väldigt långt bort. Jag vet inte hur långt det är, men säker flera hundra meter (!). Så, jag ogillar att gå dit och har därför snappat upp ett trix för att mjölkkartongerna ska ta så lite plats som möjligt i mitt högst begränsade soputrymme under diskbänken.

Nu behöver jag nästan aldrig gå till återvinningen, och när jag väl är där går allt in i containern oavsett hur fullt den är eftersom mina så flitigt vikta paket går in i varje glugg. Win-win!

Lathets-bevis 2 (dock utan påhittighet som följd): jag köpte ingen ekologisk mjölk senast. Den var slut i min storlek.


1 kommentar: