söndag 2 september 2012

Svenska slagfält

Jag har väl aldrig varit direkt intresserad av skogen kan jag erkänna. De enda gångerna jag på riktigt uppskattat den miljön är under ridturer på gamla trakorvägar där skogen varit fristad från trafik, hetta och hård asfalt. Artikeln "Skriet från vildmarken" i magasinet Filter #22 var dock för mig en ögonöppnare som beskrev skogens mångfald och rikedom. Artikeln belyste hur vi svenskar protesterar mot skövlandet av Amazonas, samtidigt som vi ostört hugger ner våra egna sista gammelskogar på hemmaplan. Jag kan varmt rekommendera artikel.

Här är ett undantag från den svenska slappheten. Du har väl inte missat kampen som utspelar sig på Gotland kring Ojnareskogen? Igår kom goda besked även om kampen inte är över än. Läs artikeln här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar