tisdag 25 september 2012

Marockansk morotsoppa med mynta

När bloggidéerna tryter och mitt huvud är occuperad med en massa tankar så får jag ta till ett knep som jag själv sällan uppskattar hos bloggare: recept!

Som jag förstått ska man som receptbloggare bjuda på måltider som är enkla och snabba att tillaga, och till dessa recept vackert komponerde matfoton. Tur för mig att det här inte är en renodlad receptblogg och att jag därmed inte behöver leva upp till en sådann perfektion :-)

Jag ger er (eller egentligen, Linas matkasse ger er):
Marockansk morotsoppa med mynta!

Sätt på ugnen på 200 C.
1. Skala och skiva 1 bakpotatis och 500 g morötter. Govhacka 1 gul lök.
2. Hetta upp olja i en stor kastrull. Fräs löken och 3 pressade vitlöksklyftor.
3. Tillsätt 1 msk tomatpuré, 2 tsk spiskummin, 1 tsk torkad koriander, 1 tsk paprikapulver och 1/2 tsk torkad ingefära.
4. Lägg i morötter och potatis. Tillsätt 1 l vatten och 3 tärningar grönsaksbuljong. Koka upp, sänk värmen och låt puttra i 10-15 min (här någonstanns är det lagom att börja grädda baguetter).
5. Skölj 2 pkt röda linser. Häll dom i soppan och låt koka i ytterligare 5 min.
6. Mixa soppan slät. Pressa i juice från 1/2 citron. Späd eventuellt med vatten för rätt konsistens.
7. Toppa soppan med blad från 1 kruka mynta och servera med nygräddat brök och 2 1/2 dl turkisk yoghurt.


1 kommentar:

  1. seoceef@gmail.com14 oktober 2012 kl. 17:25

    www.ilovemylaptop.se

    Hej,

    Vi på ilovemylaptop har snygga laptopfodral i neopren och läder. Ta gärna en titt och se om det är något du gillar!

    Mvh Gunnar

    SvaraRadera