lördag 2 april 2011

Konsumentkraft?

Jag är på skidsemester i Norge och försöker på distans att lösa ett kommande problem. Jag måste köpa någon ny ansiktsrengöring och lotion snart. Helst igår. Jag har förhalat hela beslutsprocessen genom att tigga till mig hela burkar av ansiktslotion av min syster, använt upp alla gratisprover jag haft undangömda i flera år och har när som helst även slut på all form av hudvårdslotion jag har i lägenheten (förutom någon brun-utan-sol-variant). Behöver jag säga att det inte går så bra för mig i min jakt? Ska det vara för mycket begärt att hitta det där relativt billiga OCH ekologiska alternativet i skönhetsindustri-djungeln?!

Jag har tidigare testat Body Shops "första ekologiska hudvårdsserie" Nutriganisk. Förutom det faktum att det inte passade min hudtyp så kände jag mig lurad när jag väl hemma läste den medtagna broschyren om produktserien. Den certifierade ekologiska produktens innehåll var bara till 42% ekologiskt (jag tror jag minns rätt procent)! Med andra ord 58% icke ekologiskt. Jag vet ju inte vad den där ekologiska certifieringen egentligen ställer för krav. Men jag vill inte längre ha den vanliga skiten som finns i mina hudvårdsprodukter (typ råolja och sånt). Men hur man som slutkonsument ska kunna fatta rätt beslut vet inte jag. Står det att det är en ekologisk produkt förväntar man sig att den är just ekologisk... eller?!

Nä, Body Shop blir det inte den här gången. Något annan som hittat den skatt jag letar efter och som kan dela med sig av ett bra tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar